10 dias de viaje deel 1

10 dias de viaje!!

Waar waren we ook alweer? Dinsdag volgens mij. Man en ik wilden dus gaan koken, maar het was Joni haar laatste dag dus we gingen met haar pizza eten. Echt jammer dat ze weg gaat, maar waarschijnlijk gaat ze nog mee naar het strandweekend wat Mandy organiseert.
Woensdag hadden Man en ik tot nu toe echt de beste dag hier! We hadden echt goed gewerkt en alles geregeld voor de 10 daagse reis! In de middag hadden we heerlijk in de zon bij el cuartito gegeten (crêpes met fruit nom!!!!!) we waren al zelfs een beetje rood terwijl we maar 20 min in de zon zaten. Het was zulk lekker weer! Daarna weer gewerkt en na werk gingen we ook met Bente kickboksen. Het was zo leuk!! Voor een uur privé les Q25 p.p. Wat zo neer komt op €2.50. Onze leraar heet Minor en er is ook een meisje die helpt. Het was echt heel chill. Daarna hadden Man en ik honger en zoals gepland stond er een heerlijk Hollands maal op de planning. Aardappelpuree met kerrie gehaktballen!! Man maakte de ballen en ik de aardappelpuree. We hadden ook nog sperziebonen. De voorbereiding duurde even, maar uiteindelijk hadden we toch onze ballen met puree. Dit was zoooo genieten!!!! Wat een fijne dag! Daarna gingen we douchen en op naar de salsa. Het plan was eigenlijk om niet te gaan, maar tja het was nou eenmaal woensdag en alles liep vandaag perfect, dus waarom niet. Salsa was verder niet heel bijzonder, gewoon zoals altijd. Alleen de vrijwilligers waren er ook dus we hadden (eindelijk voor Man) een fles Grey Goose besteld. Echt ook niet duur.
Donderdag had ik gelukkig niet echt spierpijn van het kickboksen. In de ochtend werken en tussen de middag hadden Man en ik nog genoeg gehaktballen over. Dus we hadden brood gekocht en wat frietjes. Dus wat krijg je dan: broodje bal! We zaten zo vol haha! In de middag weer werken en in de avond hadden we nog steeds gehaktballen over, maar eigenlijk hadden we daar geen zin meer in. Waren wel eventjes genoeg ballen voor de komende tijd. Tijdens Gossip Girl hadden we maar besloten om een keer de Aziaat bij ons de straat uit te proberen. Het is echt twee seconden lopen. Het eten was €3.50 in totaal met alles p.p. wel. Maar we hadden miso soep vooraf en dan een bord met twee saté stokjes en eindelijk m'n pindasaus!!!!!! En twee Dimsum en twee loempiaatjes. Ook heerlijk en niet te veel. Precies genoeg, want de lunch zat nog in onze maagjes.
Vrijdag werken en gingen we geld overmaken naar de hotels voor de reis. In de middag gingen we op werk Chinees eten, want Evelin was zaterdag jarig. Heerlijk nasi en lekkere groenten!!! Zo fijn. Haha dit verslag gaat zowat alleen maar over eten! In de middag hadden we weer de workshop van Willy. Heb ik daar al iets over verteld? Kan me niet meer herinneren? Willy is een Guatemalteek die ook in Guerrilla heeft gevochten en hij heeft heel lang in Amerika gewoond. Hij geeft ons (Man, Maaike, de vrijwilligers en ik) workshops over Guatemala. Over de historie en de Maya's, de kalenders en alle info die we eigenlijk moeten / willen weten over Guatemala. Echt super interessant. Nu ging hij vertellen over Tikal, omdat wij daar heen gaan met de reis en over de kalenders. Ook ging hij aan de hand van onze geboortedatum zeggen hoe we zijn (ook een beetje zo'n spiritueel iets) Ik ben dus een knife, mes en ik ben het noorden wat staat voor botten. Ook ben ik iemand die voornamelijk nachtelijk actief is (ik was de onderste rij van de piramide) en hij zei jij rust niet uit als je slaapt, want je droomt super veel en als je wakker wordt, ben je niet uitgerust. Dit is zo waar! Maar ik geloof nooit in dit soort dingen. Hij zei ook dat iedereen een duistere kant heeft en dat hij weet wat dat van iedereen is, maar hij wilde dat niet zeggen. Dat doet hij liever in een privé sessie. Ik geloof er niet echt in, maar ben dan wel weer benieuwd wat hij over mij te zeggen heeft! (Nieuwsgierig he) Die kalenders van de Maya's zijn trouwens ook echt super vaag. Beetje ingewikkeld om uit te leggen, maar ze hebben er dus drie.
Na werk gingen Man en ik weer kickboksen. Was wel prima. Daarna namen we Isabel en Evelin mee uiteten voor Evelin haar verjaardag alvast. Aangezien we zaterdag op trip gaan. Wij vroegen waar ze wilden eten, maar ze wisten niks. Dus wij dachten bij Panorama, dat is boven op een berg en heb je uitzicht over heel Xela! Dat vonden ze heel leuk. Ze wonen al heel lang in Xela, Isabel al haar hele leven, maar ze waren er nog nooit geweest. Isabel vroeg ook: hoe duur is het eten daar? (Want anders kan ze het niet betalen) Best wel heftig en ook wel zielig, maar Man en ik nodigden hen uit, dus ze hoefden zich geen zorgen te maken! Echt schattig, Evelin had helemaal een mooie jurk en laarsjes aangetrokken. Echt lief. We gingen met de taxi daarheen. Gelukkig, want als we dit zouden lopen... Best steil... We gingen buiten zitten. Man had het echt mega koud (ze had teenslippers aan) maar gelukkig hadden ze daar dekentjes. Het restaurant was soort Zwitsers. Heel veel dingen zoals: schnitzel, warme choco, chocofondue en kaasfondue. Man en ik gaan zeker een keer terug om te kaasfonduen. Eigenlijk moeten we echt nog een lijstje maken met waar we nog willen en moeten gaan eten (ja dit keer moet het). Zodat het niet opeens de laatste week is en we denken ohhh dit moeten we nog doen en dat (zoals ik in Barça). Het eten was heel lekker. Man en ik hadden een pincho met vlees, vis, gegrilde groenten, lekker! Het uitzicht was ook echt geweldig! Zo cool al die lichtjes en het was ook echt heel gezellig. Een hele leuke avond en we voelden ons wel echt blij om dit aan hun te kunnen geven en dat zij dit kunnen meemaken! Lief.
Zaterdag moesten weom 5 uursochtends weg, want... We gaan 10 dagen op reis!!!! Yeaaahhhh!!! Man en ik, Maaike en de vrijwilligers (Bente en drie boys). Zaterdag was vooral een reisdag. We kwamen pas om 15uur aan in het hostel. In Rio Dulce, drie nachten. We hebben een kamer met z'n allen, stapelbedden. Zaterdag hebben we niet veel gedaan. Een beetje gechilld in het hostel. We (Bente, Man en ik) zijn over de brug gelopen en dan heb je echt een mega uitzicht over het water! (Wel spannend zo hoog) Verder was er niet veel te doen waar we zaten. Zondag gingen we heerlijk ontbijten. Ze hebben echt de heerlijkste ontbijtjes in het hostel. Daarna gingen we door naar de waterval, Finca Paraiso. Het duurde even voordat we er waren, maar we waren er! We moesten nog een stukje door een bos lopen en daar was de waterval. Jullie stellen je natuurlijk nu de hoogste vetste waterval voor die er bestaat. Dit is dus niet zo. De waterval was wel echt mooi! Maar niet heel hoog. We gingen zwemmen en het was echt heerlijk. De zon kwam ook door de bomen heen dus we hebben daar heerlijk gechilld. Je kon zeg maar onder de waterval zwemmen, soort grot. Dit klinkt ook weer veel groter dan het is, maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen. Het was heel klein, maar je moest er even onderdoor zwemmen en dan kon je daar staan en ademen. (Gelukkig) Het water was onder de grot echt super warm! Heerlijk! Ook zijn Man, Matthijs en ik naar boven geklommen. Op de waterval. We hebben toen echt de grootste pad/kikker ooit gezien. Stel de grootste kikker voor, nou nog groter dus! Echt bizar!!! Haha, helaas geen foto. Echt een dikkie was het. Het water bovenop de waterval was echt super warm. Je verbrandde je voeten bijna. We liepen verder door, helemaal naar achter. Door de bomen en de modder op blote voeten. Je had ons moeten zien! We kwamen aan bij het begin van de waterval. Mega warm water. We gingen weer terug en bij een andere grot, een hele hoge, gewoon op land, zagen we vleermuizen vliegen. Na twee uur in het water te hebben gedobberd, zijn we weer terug gegaan naar het hostel. Even lunchen, ik had een heerlijke pittige curry! (Sorry, gaat het weer over eten he...) Tijdens de lunch zagen we steeds grote boten voorbij varen. We zagen ons er al op partyen (Mandy, Bente en ik) dus Bente de hele tijd roepen: 'Joejoe!!! Hier zijn we!' Helaas het bij de boten niet geholpen. Bij de jetski's wel!!! Er was een boy (naja een man van 30?40? Geen idee hoe oud die zou zijn) en die heeft een eigen jetski. Dus Bente knipoogde even en toen mocht ze rijden. (Dit is een grapje). Bente riep: cambio cambio?!?! Dus die man zei ja straks. Dus wij oh oh zou het echt zo zijn!? De man kwam terug en Mandy en Bente mochten achterop! Super vet! Beetje scheuren over Rio Dulce (gratis!) De rest zat nog aan tafel en als je geschreeuw en gegil hoorde, dan wist je dat Bente en Man weer langskwamen. Haha. De hele tijd: waaaah, oeeehh, tranquilo!!!! Echt hilarisch. Bente mocht zelfs ook nog even rijden. Daarna kwamen ze terug en mochten Maaike en ik ook mee! Zwemvessie aan en gaan met die banaan (euh, jetski). Hij gassen en hij wilde ons eraf laten vallen, dus hij cirkeltjes maken, maar het lukte hem niet (muhaha). Daarna mocht zelfs ik rijden! Had nog nooit op een jetski gereden, maar wat was dit leuk zeg! Echt geweldig. Ik liet Maaike en die man er twee keer afvallen haha echt te chill. Een andere keer vielen we met z'n allen. Het water was zo heerlijk warm! Ik had echt het gevoel dat we een half uur op die jetski zaten, wiehoee en gewoon gratis. Daarna mochten Matthijs en Jorden nog. Vet leuk en lief van die man. In de avond hebben we met z'n allen bij een restaurant aan het water naast ons hostel gegeten. Was wel ok, niet echt super lekker ofzo. Daarna nog even een drankje gedaan in het hostel zelf.
Maandag gingen we weer heerlijk ontbijten en daarna hadden we een tour gepland staan naar Livingston. Dit is een plaatsje aan de Caribbean en het lijkt een beetje op Jamaica. Het sfeertje. Niet dat ik ooit op Jamaica ben geweest, maar dat zegt men. De boottocht was echt heerlijk. Het duurde zo'n twee uur (iets minder) maar wel met tussenstops. Het was zo mooi. Het was super groen. Guatemala is ook heel groen. Het deed me een beetje denken aan Expeditie Robinson/Filipijnen. Met zo'n bootje en dan super groen en beetje mangrove achtig. Echt mooi. Veel van die vissersbootjes. Maar niet echt bootjes, meer van die kano's die super laag op het water staan met 1 mannetje erin. Heel leuk om te zien. Rio Dulce mondt uit in de zee, Caribbean. Uiteindelijk kwamen we aan in Livingston en gingen we een beetje rondlopen. Er zijn veel zwarte mensen, Afrikanen. Die zijn via zee daar naar toe gevlucht. Best bijzonder en ook wel heerlijk om weer even in het Afrikaanse sfeertje te zijn. Mama je zou het echt geweldig vinden! Iedereen in Livingston loopt super sloom en is super relaxed en doet niet zoveel. Het was echt mega warm!! Zoveel gezweet. Wat hebben we in Livingston gedaan? Net als de lokale mensen, niet zoveel. Beetje rondgelopen en naar de zee gegaan, ijsje gegeten en daarna zagen we een zwembad. We gingen naar het hotel, maar er stond dat het zwembad alleen maar voor gasten is. Maar ja waarom niet proberen? Nee heb je, ja kun je krijgen! Het zag er namelijk echt goed uit! Jullie denken natuurlijk mazzelaars, het is gelukt. Maar helaas, alleen maar voor gasten. Er zaten namelijk ook zoveel gasten dat je het wel begreep ivm overlast oid. (Er zat niemand!!!!!) dus gingen we maar in het restaurant met uitzicht op zee wat drinken en uiteindelijk ook eten. Het was dus zulk lekker weer, mega warm, dus we zaten daar in bikini, aan zee, met een drankje en een hapje. Limonade con soda, bruchetta, camarones a la plancha (lievelings) en een ober uit Afrika. Wat een schat!! Na het eten weer met de boot terug naar het hostel. Toen we weg reden ging Bente weer even zwaaien naar de mensen en kus gebaren maken, haha! Kijken we naar links zien we een dikke boot. Is het de boot van de man van de jetski!!! Dus wij weer zwaaien en roepen. Zegt hij ja we zien jullie zo, gaan we weer gezellig jetskiën. Dus wij ja is goed!! Jeej. Helaas is hij niet meer gekomen. Haha, zo jammer. We kwamen weer bij het hostel en we gingen even zwemmen, chillen, cocktails drinken en yathzeeën. Voornamelijk chillen in de zon. Daarna heerlijk douchen en in de avond nog gezellig wat gegeten, beetje tapas, gekaart en gepraat. Heerlijk dagje lijkt mij zo.
Vandaag, woensdag zijn we op weg naar Tikal. Dit is zo'n 5/6 uur rijden. Tikal is in de jungle met de Maya tempels. We gaan morgen een sunrise tour doen. Ben zo benieuwd!!! Lijkt me echt gaaf. Ben ook benieuwd of er veel insecten zitten en of Bente dat gaat volhouden. We hadden nml eergisteravond een gast op bezoek in onze kamer. Een cucaracha!! La cucaracha... (Heb je al het liedje in je hoofd?!) Ik zag hem tussen Bente d'r spullen. Bij mijn bed (hoofd) dus ik zeg omg bent, man niet kijken; een kakkerlak. Hoor je keihard gegil!!! Bente gillen joh! Haha ik kan dan echt niet gillen. Dus er komt zo'n man van de receptie ofzo en die wil hem doodslaan dus Bente weer gillen en roepen dont kill dont kill he legt eggs!! Hahahaha (naja was heel grappig maar wss denken dat nu waarschijnlijk niet haha, maar je had er bij moeten zijn haha) dus die man pakt een tissue en stopt hem/haar weg. We hadden niet zo goed geslapen. Ben benieuwd komende nacht. Dan slapen de meisjes bij elkaar... Haha dat wordt wat!
Jullie denken natuurlijk dat dit 'gewoon' vakantie is, maar dit is gewoon hard werken. Om de dag zijn Mandy, Maaike of ik reisleidster. Zware taak met deze jongens, aangezien zij heel lang blijven liggen en slapen. Het leven van een reisleidster gaat niet altijd over rozen. Denk dat ik hierna een vakantie nodig heb. Naar Belize ofzo. Ik noem maar iets...!! #guatiegoals worden #belizegoals.
Vandaag en morgen Tikal en dan morgenmiddag naar Flores. Dat is volgens mij een gezellig dorpje. Daarna naar Semuc Champey en dat is ook soort jungle / warmwaterbronnen / grotten. Daar hebben we ook een tour en dan maandag weer een reisdag terug naar huis.
Denk niet teveel aan me en wees niet al te jaloers. Veel plezier met de heerlijke zomer die jullie te wachten staat in NL. Dit was het volgens mij wel eventjes voor nu!
Hasta la proxima! (Volgt snel)
Beso,
Rossi

Reacties

Reacties

Suus

Hahaha prachtig verhaal! Benieuwd naar deel 2 van de reis.
X

Pety

Hoi Roos, ik ben vooral benieuwd naar de verhalen over Tikal

Hoi ik ben lies

Hahahaha heerlijk

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!