Mexico Mexicoooo

Wel leuk dat ik berichtjes krijg van fans die op mijn verhaaltje wachten. Sorry voor deze vertraging. Maar vorige week niet zoveel gedaan. Gewoon een normale week. Overdag werken en daarna beetje chillen en lekker eten. Ik zal proberen het deze keer niet zoveel over eten te doen. Maar het is zo’n belangrijk deel uit mijn leven. Haha, klein beetje grapje, klein beetje waarheid. Maar ik weet nu al dat dit niet gaat lukken, want we zijn naar Mexico geweest. Dus bereid je maar voor. Eerst nog even over afgelopen week. Wat was het belangrijkste / leukste wat we hebben gedaan? We gingen uiteten in een restaurant El pasaje waar we gewoon Spaanse tapas kunnen eten!!! Zo lekker, staat zeker hoog op het lijstje.

Ohja ook gingen we nog even een snoepzakje halen op straat voor onderweg, het is namelijk 8 uur rijden naar Mexico. Dus wij snoep kopen, niet eens zoveel (een zak van Jamin is er niets bij) moest het in twee aparte kleine zakjes op de weegschaal, want anders woog het teveel.

Nu MEXICO!
Mandy moest in het weekend de trip naar het strand organiseren. Maar dit ging niet door, want we hadden te weinig mensen. Echt irritant, iedereen heeft altijd wel al wat te doen of gaat zelf iets ondernemen. Maar Josan had een ander plan. We konden dan wel naar Mexico gaan, aangezien we toch naar het buitenland moesten voor ons visum. Ik ben twee dagen te lang in Guatemala. Ik kan ook 20 Quetzal betalen volgens mij, maar ja waarom niet een weekendje naar Mexico als dat ook kan?! En dat vind ik ook wel veiliger / fijner. Ik had natuurlijk eerst verteld dat we naar Belize wilden. Aangezien Man al met haar moeder naar Belize gaat, wilden wij dan naar Honduras gaan. Om het land uit te gaan en visum te regelen. Maar wat bleek nou, de grenzen zijn open van Guatemala, El Salvador, Belize en Honduras. Dus dan maar naar Mexico. Dat kon wel om de 90 dagen te verlengen.

We hadden dit vrijdag bedacht en we gingen zaterdag weg, what a change of plans! Vrijdag waren we nog even gaan eten bij het tapas restaurant en nog even uit geweest.Om 8 uurstonden we fris en fruitig buiten klaar om opgehaald te worden. Maar ja, je bent wel nog steeds in Guatemala (besef). Dus die gap komt om half 9 aanzetten in z'n kleine lage vieze auto. Vieze bekleding en keiharde Guatemalteekse muziek.. Wij dachten euhm gaan we hier mee naar Mexico? De chauffeur reed mega hard, bijna eng! Gelukkig zijn we wel wat gewend, maar we vonden het niet zo fijn. We stopten bij een tankstation en daar waren we echt een kwartier aan het wachten. Ik vroeg ja wat doen we hier? Ja wachten op de shuttle. Oke dat makes sense.. Hoe laat zou de shuttle komen? Rond half 9. Ja we gingen om half 9 weg... Dus wij dachten oh god die shuttle zou vast al weg zijn (vanuit Antigua kwam die). Maar gelukkig was ook de shuttle later dusom 9 uurwas die er en om half 10 gingen we weg. Na een tijdje maakten we een stop bij een tankstation, misschien kan je het beter anders noemen. We gingen plassen en even wat eten kopen. We hoorden allemaal (hele rare!!) geluiden en er waren een paar deuren met VIP erop. Ik ging plassen en deed de deur op slot. Maar er kwam de hele tijd iemand aan m'n deurknop draaien. Die wilde binnenkomen. Man ging daarna plassen. Ze liep de wc in en opeens komt er nog een vrouw bij en die trek zo haar broek voor haar neus naar beneden!! Man komt echt totaal verbaasd naar mij toe. De deur van VIP stond open en we zagen een paar mannen en vrouwen half naakt... Echt een te bizarre stop voor woorden! Gelukkig ben ik wel naar de wc geweest, maar Man niet! Haha ze heeft het er nog steeds over, een trauma..

We kwamen aan bij de border en we moesten gewoon even ons paspoort geven, een stempel krijgen en wisselen van busje. Dit was blijkbaar nog best een gedoe voor die mannetjes, maargoed. We gingen door. Daarna stopten we nog ergens waar je zo'n formulier moest invullen. Ik ging het invullen en daarachter hoorde je allemaal mensen hallo roepen.. Best eng, allemaal gevangenen die zo zwaaiden.. Vanaf de border was het nog zo'n 3 uur rijden naar San Cristobal de las casas. We moesten nog twee keer stoppen voor de Mexicaanse douane achtig iets. Deden even de deur van de shuttle open, vroegen waar we heen gingen en deden de deur weer dicht. Onze tassen werden niet eens gecontroleerd! Best raar eigenlijk. Maar aan de andere kant, Nederland en andere landen in Europa hebben ook geen douane border iets, je kan gewoon bijna elk land in en alles meebrengen wat je wilt. Best bizar eigenlijk.

Maar goed. We kwamen aan in San Cristobal en werden afgezet in het centrum. We moesten zo'n vijf blokken lopen naar ons hotelletje. Helaas waren de blokken in SC best lang. Haha! Het hotel was prima (voor die 20€ pp voor twee nachten) wel beetje klein bed, maar Man en ik hebben heerlijk gekroeld haha. Het was prima en nadat we aankwamen gingen we het stadje in! Beetje rondkijken en er was een winkel met gedroogd fruit, Man was helemaal in de hemel. We dachten we komen morgen terug om wat snoepjes te kopen voor in de auto.We hebben rondje gedaan door de stad, er waren erg veel leuke winkeltjes en een straat met allemaal restaurantjes. We liepen overal een paar keer langs. Er was een Argentijns restaurant met mega steaks en een andere Argentijn met een te chille hamburger. We zagen namelijk een man die eten. Maar we wilden wel iets gezelligs eten. Dus we gingen naar een tapasrestaurant. El Clau. Heel leuk en lekker. Ik waande mij even in Barcelona. Zoooo chill! Tortilla, Fuet, Chorizo, Boquerones!!!!, Pan con Allioli, vlees, pan con Jamon Serrano, patatas bravas, zulke chille typische Spaanse dingen. Was zo gezellig en lekker en ze kwamen ook nog even muziekje spelen. Ik geloofde niet dat de eigenaar Mexicaans was, dus ik vroeg waar die vandaan kwam. Nou wat denk je, Barcelona!!! Zo leuk! Dus ik kon even echt Spaans Spaans praten. Lekker snel, vale vale haha heerlijk. We waren helemaal in onze nopjes, gingen nog ergens wat drinken, maar we waren eigenlijk vet moe dus we zijn naar bed gegaan.

De volgende ochtend heerlijk uitgeslapen. Ik had het wel mega koud in de nacht en het gordijn was ook niet super donker, dus ik was wel redelijk vroeg wakker. Hier zijn we sowieso vroeg wakker (altijd). We gingen rond 10 uur ontbijten. We zagen namelijk een leuk cupcake tentje, maar die was gesloten. Dus we gingen ergens een smoothie drinken met allemaal leuke gekleurde stoeltjes. Het ontbijt zag er niet top uit dus we wilden ergens anders wat eten. Toen we gister uiteten waren, kwam er een man langs met heerlijke koekjes met dulce de leche!!!! Daar wilden we heen naar die winkel. Alleen we wisten niet meer hoe het heette en waar het was. Dus wij aan mensen vragen en de hele stad doorzoeken, maar we hadden het helaas niet meer gevonden. Wat hebben we nog meer gedaan? We hebben een beetje spullen geshopt (souvenirtjes hihi) en daarna hebben we nog even bij El Clau fuet gegeten en cava gedronken. Weekend en Mexico moet je vieren toch. Toch?! Daarna hebben we onze spullen thuis gelegd en even het kerkje bezocht. Dat was de straat uit en omhoog klimmen. Was best een mooi kerkje. Ohja hahaha! We hadden een kaarsje opgestoken. Naja opgestoken. Het was een kastje met nepkaarsen en je kon er geld ingooien en dan ging er 1 automatisch aan. Lekker modern. San Cristobal is sowieso moderner dan Guatemala / Quetzaltenango. Je ziet het aan de straten, natuurlijk is het niet zoals in Nederland, maar je ziet wel degelijk verschil met Guatemala. Echt een knus stadje. Eerst dachten we waarom konden we hier niet langer blijven. Maar aan de andere kant heb je het ook wel snel gezien. Maar 1 dagje extra zou niet verkeerd zijn, het was namelijk ook heel chill weer! We gingen na de kerk thuis douchen en daarna het stadje weer in. We gingen even kleine tapas eten (nee nee niet weer in El Clau) maar bij een Mexicaans restaurantje met van die tonnen buiten. Ik had een Aperol Spritz en Mandy een Bellini. Shit gaat het bijna weer de hele tijd over eten en drinken. Maar dat is dus ook waar het weekend eigenlijk om draaide haha. Daarna gingen we eten bij 500 noches. Hier hebben we zalm en risotto gegeten (gedeeld gelukkig) maar het was zo lekker! Vooral die risotto, nom nom! Daarna had ik nog een crème brulee genomen en Man een ander toetje. Mijn crème brulee was niet echt super top. Man haar toetje was echt mega! We zijn trouwens aan dit restaurant gekomen (helemaal vergeten te benoemen) omdat we in de middag hier echt de lekkerste chai thee latte hebben gedronken!! Eerst gingen we op limonade con soda avontuur, kijken welke de beste was (hebben ze in Mexico trouwens niet) en nu chai thee latte. Hier in Xela is er wel 1 chille, een ander heel zoet. Maar geen een kan tippen aan die bij het restaurant. Ik heb die dag vier chai thee’s latte gedronken!!! Zooooo lekker. Beter sturen ze het even op. Ohja en in de middag hadden we ook een broodje beef. Was ook echt vet chill en de bediening was ook aardig. Ook zeggen de mensen in Mexico vaak als je een winkel uitgaat ofzo: Hasta luego. Wat ik heel raar vind, want ik kom niet zo terug?! Maar wel grappig. De volgende dag gingen we weer terug naar Xela en werden we opgehaald vanuit het hotel, toppie. Prima reis. In de avond hadden we Chinees besteld, wat we ook een keer op werk hadden gegeten. Zo lekker en lekker veel groenten!

Het is alweer donderdag, maar voor ons voelt het woensdag, aangezien we maandag natuurlijk niet hadden gewerkt. Deze week rustig aangedaan. Gister niet naar salsa maar wel naar de film. Minions. Op woensdag is het 2 voor 1. Dus 30Q wordt 1.50Q per persoon. Dus we gingen voor €1,50 per persoon naar de film! Bizar. Het scherm is ook echt mega groot en er was echt een ziek lange rij. De Guatemalteken lachen ook zo snel, hard en veel om nutteloze dingen. Mandy en ik keken elkaar echt een paar keer aan van dit is helemaal niet (super) grappig. Maar wel leuk om mee te maken. Ook zijn ze gewoon aan het appen onder de film en nemen ze baby’s mee. Weer een ervaring rijker. De mensen hier zie je zo vaak lopen met baby’s. Ze zijn overal, op de straat, in de bus, in de bios. Bizar, hoe ze ze overal meenemen en hoe laat ze opblijven.

Vandaag gaan Man en ik saté eten. Mandy haar ouders hebben een pakket opgestuurd. Ze was zoo blij! En ik ook, want ze hadden Drop fruit duo’s er in gedaan en saté saus. Zo lief! En Man heeft ook allemaal lekkere spulletjes. Drop (is al opgegeten door Man, maar ja daar is het voor zullen we maar zeggen haha). Straks gaan we naar Walmart kijken wat daar te kopen is. Boodschappen doen.

Morgenavond met Joni eten. Ze is weer in Xela! Zo leuk! Dus we gaan even bij El Cuartito wat drinken en daarna courgettini maken. In het weekend willen we naar het strand. Naar een strandhuis, ziet er echt super chill uit. MarAzul bij Retaluhuehue ofzo. Zoek maar op! Hopelijk lukt het!

Dit was het wel weer. Ik heb nog maar drie weekenden over (inclusief dit weekend) gaat zo snel he! Het is nu echt aftellen. Best wel gek idee. Nog maar iets van 25 dagen en dan ben ik alweer in Nederland. Aan de ene kant echt zin in, maar aan de andere kant ook niet. Ik ga denk ik Evelin en Isabel ook echt missen. Ze zijn zo lief en aardig! En ook het leven hier. Ik denk dat ik in Nederland na een week alweer denk van ohja, ik ben er weer. Routine. Gelukkig heb ik nog wel 3 weken om een beetje vakantie nog te vieren (hockey begint wel alweer, maar ook echt zin in!) Man en ik zijn trouwens ook echt goed bezig met core stability. Dinsdag gedaan en vanochtend! Morgenochtend weer.
Wat ga ik in Nederland doen?

- Woonboot
- Hockeyen
- In bad
- Knuffelen
- Lekker eten van mama en eten bestellen bijvoorbeeld bij Mok of eten bij Kinnaree
- Warm douchen
- Lekker in m’n eigen bedje slapen

Wat ga ik missen van Guatemala
- Evelin en Isabel
- De weekendjes weg / reizen
- Frijoles (haha grapje echt niet zo vies)

- Salsa
- Lekker Spaans praten

Wat ga waarderen in Nederland (en dus niet missen uit Guatemala)
- De bussen en bushokjes
- Douche
- Bed
- De wc in 1 keer kunnen doortrekken (in NL)
- Loopband
- Uitslapen

Nou joejoe!! Tot de volgende keer. Er zullen er helaas niet zoveel meer komen. Tenzij jullie graag willen dat ik doorga met schrijven in Nederland. Haha, wat ik elke dag eet bijvoorbeeld en wat ik doe op school en hoe de trainingen waren. Ik hoor het wel!

Tot over minder dan een maand! Fijne vakantie!

XXX
Rossi

Reacties

Reacties

Lou

nou Roos ik denk zomaar dat er nog wel heel wat komen????nu tenminste weer een weekend op stap????doen jullie goed hoor????geniet er lekker van

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!