JAGUAR?! 10 dias de viaje 2.0

Deel 2 van de reis. Tikal. De plek van de Maya's. We reden rond 9 uur weg vanuit Rio Dulce. We dachten zo slim te zijn om vroeg weg te gaan, dus we waren daar rond 2 uur. Kregen we te horen dat we het park pas om half 4 in mochten, anders was ons ticket alleen voor die dag geldig. Dit was ons niet verteld. Dus wij gingen maar lunchen net voor het park. Was wel grappig, we hadden bijna allemaal een hamburger genomen. Moest die vrouw al ons eten en drinken bij het supermarktje tegenover het restaurant kopen. Dus ze liep telkens heen en weer. Wilde je nog een cola, ging ze weer even naar de overkant!

Om half 4 konden we gelukkig het park in. De ontvangst was echt super aardig. We zaten in het hotel: Jaguar Inn. De naam zegt het al... (Komt later, heb geduld) We konden onze kamer in en het was echt een mooie kamer. De chicas zaten bij elkaar en de boys ook. De receptieman zei dat we met ons ticket nog de sunset konden zien. Dus wij waren rond 5 uur bij de tempels. Zo indrukwekkend!!! Je ziet het wel op foto's en je hebt er wel een beeld van, van hoe het zou zijn. Maar als je daar uiteindelijk staat is het zo bijzonder. Het is bijna niet voor te stellen dat midden in de jungle de Maya people gewoon die tempels hebben gemaakt en daar hebben gewoond!! We konden op tempel 2 klimmen om ook de sunset te bekijken. Echt bizar als je daar boven op die tempel staat. Vond het wel een beetje scary. Je ziet ook de apen echt door de bomen klimmen en die geluiden die ze maken!! Keihard. Aandachttrekkers... Helaas konden we niet veel van de sunset zien, want het was nog best licht (strakblauwe lucht gelukkig, voor hele mooie foto's) dus het duurde lang voordat de zon onderging. We moestenom 6 uurhet park uit, anders moest je bijbetalen. Helaas niet de sunset gezien, maar wel een strakblauwe Tikal! Heel bijzonder. Even eten, douchen en daarna vroeg naar bed aangezien we de wekker haddenom 03:15!

In de ochtend hadden we een sunrise tour gepland staan. Onze gids was Caesar. Echt een goede, gezellige gids. Echt cool dat je in het donker door de jungle loopt. Caesar legde veel uit over de maya's en de jungle. Het begon ook al lichter te worden. We kwamen aan bij Gran Plaza (tempel 1&2) en Caesar legde wat uit. Maar we moesten redelijk snel door naar tempel 4, want daar konden we de zonsopgang beter zien. Eenmaal aangekomen moesten we redelijk wat trappen lopen. Tempel 4 is de hoogste, 70 meter. Het was super cool om te zien. Het was eerst nog best duister met wat mist, maar het werd al gauw lichter en we hoorden de jungle echt wakker worden. Hele gave filmpjes heb ik daarvan. (Q.5 als je ze wilt zien) Wat kunnen die brulapen een geluid maken!! Je zou denken dat ze even wakker moeten worden, zo vroeg, maar meteen al zo erg brullen. Ook alle vogeltjes werden wakker. Heel leuk. Het werd lichter en je kon de andere tempels ook goed zien. Erg bijzonder. Helaas had ik bij de sunrise wel echt gedacht dat de lucht helemaal oranje zou zijn. Achteraf was dit natuurlijk niet zo slim van me (beetje hoge verwachtingen) maar het was alsnog mega vet. Helaas begon het daarna wel een beetje te regenen. Maar volgens mij is Tikal altijd mooi. Het maakt niet uit of de zon schijnt of dat het regent. Het ziet er altijd mooi uit. Met regen & mist is het duister en met de zon super licht.Toen vroegen we ons af waar Caesar was gebleven, maar die bleek in z’n salad te zijn.

Even een paar dingen wat Caeser allemaal vertelde:

- De Maya's bouwden Tikal zo'n 700 na christus

- Er zijn zo'n 3000 monumenten in Tikal, waarvan 7 tempels

- De hoogste tempel is dus 70 meter

- De Maya's tilden de (mega) stenen op hun rug, anders vallen er misschien stukken van af

- De Maya's leefden ongeveer 20-25 jaar (dus als ik een Maya was dan was mijn leven alweer bijna voorbij, bizar)

- Er was eigenlijk geen jungle toen de Maya's leefden. Je wilt natuurlijk iedereen zien die er loopt of leeft

- Wat doen ze met de tempels? Rituelen uit te voeren, bezigheidstherapie, een tempel om z'n vrouw te begraven

- Ze leefden dus niet in de tempels

- Ze doen zo'n 40/50 jaar over een tempel
- Het bos / de jungle is 16 square km
- Een tempel is 194 kuub

De mieren zijn er echt mega groot!! Overal in Guatemala eigenlijk. Echt vies. Sommigen steken ook. We gingen nog door de jungle lopen en weer terug naar tempel 1&2. Daar kwamen we een kleine vos tegen en ook nog een ander beest. We zagen een patroon, het leek wel een leeuw. We moesten heel stil zijn en weet je wat het dus was… DE JAGUAR!!!! Bizar! Zo'n kleine kans dat je die ziet en wij hebben hem gewoon gezien!! Grapje.. Helaas.. Zo jammer, we wilden het heel graag, maar inderdaad heel zeldzaam als je er een ziet. Caesar werkt er nu 25 jaar en heeft een Jaguar 12 jaar geleden helemaal gezien, van kop tot staart. Voor de rest alleen maar een deel van z’n lichaam in de jungle.

Het begon hard te regenen en we hadden Tikal wel gezien dus we gingen terug en ontbijten. Daarna door naar Flores met onze chauff Diego. In Flores zaten we in hostel Los Amigos. De eigenaren zijn Nederlands. Ze hadden er dus bitterballen!! Alleen ze waren zo anders, erg jammer, want we hadden ons er zo op verheugd! Het is echt een super leuk en gezellig hostel met heel veel jonge mensen. Je kan daar ook gewoon gezellig drankjes drinken, elke avond is er wel wat te doen. Flores is een gezellig stadje, maar verder niet heel boeiend. Een prima tussenstop wel. Hostel erg leuk en een dag vrij. We (Matthijs, Maaike, Bente, Man en ik) gingen ergens ontbijten en daarna gingen we naar Arcas, zonder Matthijs. Arcas is een dierenproject. Zij onderscheppen of krijgen dieren binnen die illegaal worden getransporteerd. Trafico ilegal. Ze hadden eigenlijk alleen apen en papegaaien. Ohja een paar schildpadden, een slang en twee kaaimannen. Ook een tigrillo, super mooi beest!!! Een katachtige 'kleine tijger' met een super mooi patroon. Hij had maar drie poten. De spinapen (mono araña) wilden onze handen schudden, heel gek voelt dat. Ook trok een aap het shirt van Bente naar beneden!!! Hahaha. Echt hilarisch. Slimme aap...!! Daarna gingen we weer met het bootje terug. We gingen naar een hotel met een zwembad en gingen daar gewoon zitten in de bloedhete zon. Het was super warm en er was niemand! We konden daar gewoon de hele dag zitten. Er waren volgens mij ook geen mensen in het hotel. Ik denk dat ze heel blij waren om mensen er te hebben die cocktails bestelden. Dit deed ons wel echt goed. Niet de cocktails, naja ook wel. Maar vooral even het zonnen op een ligbed in de heerlijk warme zon en een zwembad! In de avond wilden we naar de bios gaan. We dachten dat is goed voor ons Spaans en de bios was maar €1.50. Helaas hadden ze alleen maar Jurrasic park of Dragonball Z. Dus we gingen maar drankjes doen, met uitzicht op het meer. In de avond gingen we uit. Er waren heel weinig mensen, maar het was wel echt even heerlijk om even helemaal te dansen op die (voornamijk Spaanse, yes) muziek zonder veel mensen in de buurt.

De volgende ochtend gingen we op weg naar Semuc Champey. Wat een verschrikkelijke dag. We hebben serieus de hele dag in de auto gezeten.Van 8 tot 6. Er was namelijk een pont waarmee we over moesten. Op de Kaag denk je soms dat het al lang duurt terwijl dit ongeveer 5 min zal zijn. Nou hier doen ze een retourtje 20 minuten. We stonden er zo'n 2 uur te wachten. Iets minder misschien. Geduld is een schone zaak.

In Semuc aangekomen moesten we met een ander busje anders konden we er niet komen. Dus we moesten zo achterop in de auto gaan staan! Echt hilarisch, wel beetje spannend. Door de jungle naar ons hostel. Helemaal donker. Komen we aan bij de brug. Moesten we uitstappen, want de auto kon de brug niet over. Waar deed me dit aan denken.. Dus wij lopend over de brug (achteraf heel blij dat we lopend gingen) er waren namelijk zieke gaten in die brug, er waren heel veel planken uit! Super eng, want het regende ook en we hadden teenslippers aan. De engste brug ooit. Helaas geen foto’s. In de avond nog even geyathzeet (hoe schrijf je dit?!?! Haha) Bente had de eerste twee beurten al meteen Yathzee... Bizar! In de avond was het pikkedonker en ik heb nog nooit van mijn leven zo'n koude douche gehad!!!!! Brrrr. We wilden lekker gaan slapen, ziet Bente een SPIN! Haha. Wauw het was echt een super vieze en best wel grote. Bruin iel goor. Hij zat tussen het hout en Maaike kon de spin niet weghalen, we konden er niet bij. Dus dan maar muggenspray er op sprayen. Maar we hebben dus niet lekker geslapen zoals je wel had kunnen verwachten. Ik had m'n chillste pyjama aan dus allebei lange mouwen en sokken aangedaan en had me ingerold in m'n deken en m'n deken over m'n hoofd. Had het zo warm! Deed me zo erg denken aan Afrika. Ik ben niet eens zo bang voor die spin (niet zoals Bente) maar gewoon zo bang en naar idee dat hij in de nacht over je hoofd loopt of dat je hem per ongeluk opeet... Terwijl dat toch niet gebeurd, want ze zijn ook bang voor jou. Maar die gedachtes...

Gelukkig scheen de volgende dag echt volop de zon, YES! Eerst hadden we heerlijk ontbeten en lekker in de zon gelegen, gelukkig nog bruin geworden. Ook hebben we heel wat auto's zien vastzitten op de brug. Relaxte dag. OHJA het belangrijkste vergeet ik bijna te vermelden. Ze hebben in dit hostel Spaanse tortilla!!!!! Omg!!!! Zo lekker! Ik ga denk ik aankomend weekend in Xela weer tortilla maken.

Zondag stond er de tour op het programma. Om 9 uur begon de tour en we gingen weg met mega veel Amerikanen. Soooooo nice. We stopten net voor de ingang en we kregen van onze gids Oscar oranje smurrie op onze hoofd, soort buddhaverf achtig. We kregen de Maya cijfers op ons hoofd gesmeerd. Mandy had mega veel jeuk door die verf dus haar hele voorhoofd was ongeveer oranje. Daarna moesten we 800 trappen oplopen in de hitte om naar de mirador te gaan. Nou dit was dus zweten geblazen. Dus wat krijg je dan. Je oranje smurrie verf liep uit door het zweet. Heel fijn. Het uitzicht was wel echt heel mooi van bovenaf, zo kon je Semuc Champey te zien. Semuc Champey betekent: Hidden Deep Rocks. Het was helaas echt mega druk in Semuc dus dat was ook echt jammer en irritant. Je kon amper een foto maken. Daarna gingen we door naar beneden en konden we in het blauwe water zwemmen. Daarna gingen we lunchen in het hostel en later tubing. Dat is met zo’n band van de rivier af met de stroming mee. Wij dachten dat dit echt super snel zou zijn, maar dat was het totaal niet. Best saai haha, maar we hadden wel de grootste lol. Want onze vriend Alex (een jongetje van 7?) die wilde ons beer (geen beer, maar bier dus) verkopen. Hij ging ook mee in de band en hield ons vast, echt hilarisch. Dus wij vroegen of hij een cocktail had, maar helaas, alleen maar bier. Dus wij helaas jongen, morgen beter. Zegt die: Tomorrow? Tomorrow night, my house, kiss kiss. Hahahaha. Dus wij vroegen ja hoe oud ben je eigenlijk? 25 zegt deze gap, hahaha wat een vent. In ieder geval, na tubing (Man haar band bleef nog even aan haar kont plakken) gingen we door de grotten zwemmen met kaarsen. Echt heeeel gaaf!! En bijzonder. Het water was koud en je zag echt niets. Gelukkig hadden we die kaarsen, maar we konden alsnog niet heel veel zien. Er waren echt mega veel mensen, maar het gaf wel echt een leuke sfeer, je zit gewoon in een grot met kaarslicht! Heel gaaf. Man en Bent waren voordat we hierin gingen al erg bang en we zijn ook niet tot het einde geweest. Ik vond het ook wel mooi geweest, we waren er een half uur in en de tour zou anderhalf uur duren. Maar er waren zoveel mensen, je moest de hele tijd erg lang wachten voordat je verder kon en we hadden het koud. Ook moesten we daarna kruipend door de grotten, dus zijn we terug gegaan. Wel vet om meegemaakt te hebben. Daarna heerlijk warm gedoucht, oh nee haha wat zeg ik! We hadden in dit hostel echt de koudste douche ever, maar ik was wel weer schoon. In de avond niet veel gedaan en in de ochtend weer terug naar Xela. We gingen om 7 uur weg en waren om half 7 thuis. Lange reis wel.

Dinsdag gewoon weer werken en in de middag weer workshop van Willy. En in de avond naar de grote supermarkt geweest, om grote inkopen te doen zodat we veel kunnen koken en we hebben ook heerlijk onze schone was opgehaald. Pasta bolo eten en woensdag gewerkt, vergadering / evaluatie van de reis en in de avond kickboksen, bruchette gegeten en naar salsa geweest.

Donderdag ook gewerkt en in de middag geluncht bij de Indiër, we hadden zoveel honger! In de avond groene asperges gegeten en vroeg naar bed, we waren best moe na het uitgaan. Ohja in de grote supermarkt hadden ze kwarteleitjes! Zo lekker! Maar ze zijn nu al weer op, helaas. Vrijdag weer werken en in de avond again een diner om de vrijwilligers te verwelkomen in Kasa Kamelot. Man gaat brownie maken en ik couscous.

Dit weekend blijven we gewoon in Xela. Even hier nog de boel ontdekken en lekker uitrusten. Hopen op mooi weer. Maar deze week heeft het volgens mij nog niet geregend en is het best warm. Het regenseizoen is volgens mij al een beetje voorbij. Gelukkig! Dus hopen dat we dit weekend veel op het dakterras kunnen liggen. We hebben ook nog wat dingen op ons lijstje staan die we willen gaan doen. Dit weekend wil ik ook nog waarschijnlijk tortilla en paprikasoep maken. In de avond willen we misschien wel hier naar de bios (hopen op leuke films dit keer!)

Over minder dan 40 dagen ben ik alweer in Nederland. Ik heb nog maar 5 weekenden! Wow. Bereid jullie alvast maar voor! Het gaat namelijk veel te snel alweer. Alhoewel ik ook wel zin heb om weer in Nederland te zijn. Zeker als je familie elke dag ligt te chillen op de woonboot.. Jaloers!

Even een overzicht van de aankomende weekenden:

4-5 juli – Xela

11-12 juli – Playa Tulate (Trip georganiseerd door Mandy)
16-21 juli – BELIZE!!!!
25-26 juli – Chiabal (Verblijven bij een lokaal Guatemalteeks huis ergens in de middle of nowhere of maybe Antigua o.i.d.)
1-2 Aug – Hopelijk vulkaan Laguna Chicabal beklimmen en zondag BBQ bij Josan
8 Aug – NEDERLAND, time flies!

Besos,

Rossi

Pety

Wat een geweldig verhaal!!!!????????????????????????????????

Pety

Al die vraagtekens waren leuke emojies

Sylvia

Wat een goed en boeiend veslag Roos. Wij zijn ook een beetje jaloers op jou. Zo'n gave ervaring. We leven met je mee, heerlijk. Besitos Mami

Miriam Schulte Fischedick

Wat een belevenissen weer!!!Prachtig om te lezen.
Geniet nog van je laatste weken.
Dikke kus